28 August 2007

پیروزی اراده


وقتی خبر روزنامه همشهری را می خواندم واقعاً باورم نمی شد. عکس یک یوز پلنگ ایرانی با توله هایش و تیتر آن : 9 شهریور روز ملی حفاظت از نسل یوزپلنگ ایرانی!
چطور در میان این همه مناسبت های مذهبی و سیاسی یک روز برای حفاظت از حیات وحش ایران نام گذاری شده است؟!؟
داستان از شکل گیری یک رویا و به دنبال آن پیروزی یک اراده شروع می شود. چند دانشجوی جوان تصمیم می گیرند برای حفظ نسل آخرین بازماندگان تلاش کنند! یعنی تعداد نامشخصی یوزپلنگ آسیایی که گفته می شد در ایران باقی مانده اند! رویایی که نه اجداد و نه پدران آنها حتی لحظه ای در ذهن خود به آن فکر نکرده اند. این رویا در میان مردم جامعه آفت زده و مادی گرای امروزی که گروهی به فکر پر کردن توبره ی آز خود هستند و گروهی دیگر در پی زنده بودن تلاش می کنند؛ چنان فانتزی و مسخره به نظر می رسید که تصور آن در ذهن نیز جرات می خواست!!
اما این جوانان تصمیم گرفتند و راه را پیمودند.
امروز چند جوان دانشجو پس از سالها تحقیقات و برنامه ریزی موفق شده اند توجه جهانی را به این موضوع جلب کنند و کمک های مالی بین المللی را در جهت شناسایی و حفاظت از یوزپلنگ ایرانی جذب کنند.
انجمن یوزپلنگ ایرانی به همت چند جوان دانشجو تاسیس شد اما امروز فعالیتهایی در حد موسسات پژوهشی و آکادمیک حرفه ای جهان انجام می دهد. مردم حاشیه کویر که سالهای پیش یوزها را دشمن خود می دانستند و حتی این حیوانات را آتش می زدند؛ امروز تحت آموزشهای این انجمن، خود از حافظان حیات وحش آخرین بازمانده های یوز آسیایی شده اند!
روز 9 شهریور با تلاش این جوانان به نام روز ملی یوزپلنگ ایرانی شناخته شد. موفقیت این جوانان پیامی ارزشمندی به همراه داشت. درسرزمینی که نشان ملی آن شیر ایرانی بود که نسلش سالها پیش منقرض شده بود و البته این نشان نیز سالها پیش از بین رفت! عده ای با اراده خود توانستند برای حفاظت آخرین گنجینه های طبیعی این کشور گامهای موثری بردارند که ارزش آن خیلی بیشتر از آمارهای غیر واقعی دستگاههای دولتی در چرخ معیوب توسعه کشور است. چرا که میلیاردها دلار خسارات جنگ هشت ساله ی ایران و عراق بازسازی شد اما تاکنون هرگز کسی نتوانسته جنگلها و مراتع ازبین رفته و گونه های منقرض شده حیات وحش ایران را بازسازی کند!!!

2 comments:

Anonymous said...

agha tabrik be khodeto ayalet babate in ghazie..
rasti entezar dashtam dar morede monasebate chand rooze pishe khodetoonam mineveshti.. hatman chize jalebi khahad shod...

safzav said...

اینم چه دیر دیدم من!
بابت اینم ممنون :)