10 July 2007

دردسر های مشهور شدن!

اینترنت چه دنیای عجیبی را ایجاد کرده است. دسترسی به اقیانوسی از اطلاعات و ارتباطات، آسان و سریع! یعنی اینکه من در ایران از کارهای روزمره دوستانی در کانادا اطلاع دارم! حتی اینکه دوچرخه بهنام در کدام خیابان مونترال، ساعت چند، در چه مسیری با چه صدایی پنچر شده است؟!؟ یا اینکه خال های لباس زیر دوستی درآن طرف دنیا چه رنگی است! مطمئناً هر اقیانوسی هم کوسه دارد هم عروس دریایی که هر دو خیلی خطرناکند!!! البته این مثال خوبی نیست! راحت بگویم اینترنت هم جذاب است هم خیلی جذاب تر! چون در مقابل این اطلاعات فوق شما می توانید چیزهایی را بدانید که هرگز تصورش را هم نمی کردید. (هرچند من درباره ی خال های لباس زیر دوستم هم تصوری نداشتم!) در پایان این مقدمه باید بگویم ایرانی ها ظاهراً از کاربران عمده اینترنت هستند. اما ظاهراً بیشتر این کاربری ها به چت کردن و جستجو های عجیب معطوف می شود. یعنی در بررسی آسیب شناسی جامعه به این نتیجه می رسیم که عدم امکان ارتباطات عادی و غیر دیجیتالی جوانان و نوجوانان در ایران سبب پناه بردن آنها به دنیای دیجیتالی برای استفاده از اینترنت به عنوان ماسک یا وسیله ایمن برای ارتباطات شده است. ایمنی در مقابل تابوهای جامعه، سنت های محدود کننده، عدم اطمینان موجود در جامعه و سرانجام تهدیدهای رژیم.
اما تمام این مقدمه را گفتم تا داستان اصلی را بخوانید! داستان از زمانی شروع می شود که ناگهان شمار مراجعه کنندگان وب لاگم بطور تصاعدی افزایش یافت و از 10 یا 12 نفر در روز به 100 یا 120 نفر رسید!!!! بطوری که در یک هفته حدود 1000 نفر به وب لاگم مراجعه کردند! طبیعی است که من احساس خطر بکنم؛ مبادا در روزنامه ای یا رسانه ای از خطرات سیاسی یا فساد موجود در این وب لاگ صحبت شده باشد!! خب درست است که خودم می دانم اینجا خبری نیست اما می دانید که درکشورما رایج است اول بکشند بعد بشمارند!!!
وقتی به آمارهای وب گذار مراجعه کردم با واقعیت تلخی روبرو شدم! این افزایش تعداد مراجعه کنندگان با مرگ مهستی هم زمان بود!!!! من هم در موضوع بلبلی که خاموش شد از احساس شخصی ام در این مورد نوشته بودم. کاربران محترم ایرانی معمولاً کلماتی مثل مرگ مهستی، تدفین مهستی و غیره را جستجو کرده بودند. نتیجه اینکه با مطالب کسل کننده بنده در این مورد مواجه شده بودند. اما این موضوع باعث شد که نظرم به کلمات جستجو شده توسط کاربران محترم ایرانی جلب شود:
عبارت مراسم تدفین مهستی چیزی بیش از 61 مورد، مرگ مهستی 59 مورد، تدفین مهستی 14 مورد، عکسهای مراسم تدفین مهستی 35 مورد( که احتمالاً می خواستند ببینند خواننده یا هنرپیشه مورد علاقه اشان با عینک و لباس سیاه خوش تیپ می شود یا نه؟) و موارد تکان دهنده ای چون عبارت: مراسم تشکیل جنازه مهستی ...نخندید: 6 مورد،
البته همه چیز به مهستی ختم نمی شود مثلاً محله خاک سفید 2 مورد( چه طرفدارانی دارد این محله نمی دانستیم ) یا مواردی مثل فیلم کتک زدن دختر2 مورد( احتمالاً از طرف انجمن سادیسمی های ایران)،عکس دختر( ننوشته بود با لباس یا بی لباس!!!) عکسهای دختران داخل پارک!!! فیلم یک دختر ایدزی درمقابل دوربین!!!! ، فیلم دختر کشی( عاشق کشی شنیده بودیم اما دخترکشی از ابداعات جستجوگران ایرانیه!!) ، فیلم دختر(لابد گوگل هم می پرسه کدوم فیلمو می گی همون رنگیه یا سیاه سفیده یا اون....)، فیلم تجاوز!( که طرف رو تکه تکه کنه له کن بذار زیر کامیون و...مابقی هم در ذهنش بوده احتمالاً !!!) لانه پرنده چگونه ساخته می شود؟( بقیه شو من با اجازه می گم: که یک مقاله باشه من کپی کنم برای کنفرانسم بدم به استاد نمره بگیرم لطفاً!!!)، داستان مامان ( خب چرا از خودش نمی پرسی؟!؟)، خاطره اسدی شماره تلفن!(موبایلش بهتره ها!!)، رییس جمهور عکس مسخره یا عکسهای مسخره احمدی نژاد( خب یه روزنامه بخر حالا می خوای این همه دان لود کنی؟!؟)، تا ته فشار دادم( حالا چی رو؟ کجا؟ چطوری ؟ ننوشته بود اما اگر سرچ کنید همه چیز رو می فهمید!!!!!)، داستانهای بد(آخیه، چه مودبانه داغ کرده!)،
عکس کتک زدن زن ایرانی(چه دل پری داره طرف!!) ، فیلم خارجی دختران چاق(آخه من بیچاره مگه چی نوشتم که گوگل وب لاگ منو پیدا می کنه؟!؟) ، عینک مهدی!!!(کلید بابات که هفته پیش گم کرده بود رو نمی خوای؟ شاید اینجاپیدا بشه ها!!!) تریاک خوب یا بد (مسئله این است!)

مایوس کننده است. کاربرد اینترنت در ایران هم مانند گوشی ها موبایل، لوازم خانگی و لوازم صوتی و تصویری و ... نشانه ای از عقده های روانی و اجتماعی، مصرف زدگی و تنبلی یک ملت در استفاده از فن آوری های روز است. واقعاً چند نفر از مردم، بیشتر کاربردهای گوشی موبایل خود را می دانند؟ یا اینکه چند نفر را می شناسید کاتالوگ وسایل خریداری شده خود را خوانده باشند یا اصلاً تمایلی به دانستن مطالب آن داشته باشند!!!
اما من نگران تنبلی ملت نیستم! بلکه نگران این همه تلاش برای نوشتن مطالبی هستم که امیدوارم چند نفر آن را با لذت بخوانند و همدردی یا حتی مخالفت بکنند. هرچند این ده یا دوازده نفر خواننده وب لاگم که بیشتر از دوستان نزدیک هستند هم تمایلی به ابراز نظراتشان نداشته اند! البته بجز بهنام و دو سه نفر دیگر که همیشه باعث دلگرمی من بوده اند و الان فکر می کنم بهنام حق آب و گل در وب لاگ من دارد و شاید به همین دلیل به خودم اجازه می دهم با او شوخی کنم. البته یادآور می شوم که برخی از دوستان با فرستادن ایمیل نظراتشان را منعکس کردند. مثلاً یکی از دوستان که در کانادا زندگی می کند و مطمئنم یک ساعت نیز برای او غنیمت است تا فارغ از شغل پزشکی به دخترکوچکش یا همسرش یا فعالیتهای اجتماعی دائمش بپردازد. اما او تمام مطالب وب لاگ وحتی بیشتر مطالب وب لاگ های لینک شده را خوانده بود و نظراتش را بصورت ایمیل فرستاده بود! برخی هم روش comments گذاری را دقیقاً نمی دانستند که البته با یک کلیک روی کلمه ی comments قابل حل است و یا اینکه با توجه به فیلتر شدن سایت blogger امکان comment گذاری نداشتند.
اما در پایان این گریه و زاری تقاضا می شود نظراتتان را بگوید تا حداقل بدانم چه چیزی بنویسم و چه چیزی ننویسم! و این قدر از انتقاد به بهنام برای نوشتن مطالب عادی روزمره احساس شرمندگی نکنم چون حداقل تکلیف این گونه مطالب معلوم است. ثبت خاطرات و لذتی که دوستان با خواندن آنها شریک می شوند!

3 comments:

Anonymous said...

ma iraniha chimon be aamizad rafte ke serach kardanemon bere . heyat elmi daneshgah tehran 67% site haye porno search kardan . to bekhan in ghese ra ta be akhar .

Anonymous said...

shahriar jan moshabehe hamin masaleyi ke vase to etefagh oftad baes shod ke man amare sitam ro barash password bezaram az bas ke cherto pert search mikardan mellat.. ye chizi ke kheyli ajibe baran alagheye vahshatnak shadide in user ha be search dar morede ravabete na motearefe ba aghvam va khanevade hast!!! ke be vofoor tooye search hashoon dide mishe..
tahlilet dar morede dalilesh ro ta hadi ghabool daram..
dar morede inke ma az har vasileyi estefadeye kamel mikonim ya na do ta nokte yeki inke in masale gheyr az tanbali dalile digash sathe payine savade jame'e mitoone bashe va dovom inke inja ham kheyli az in khabar nist ke hame karbari haye cell phoneshoon ro bedoonan va ela akher..
dar morede matalebi ke darbareye man neveshti ham ekhtiar dari ghorban...

Anonymous said...

Здравствуйте и спасибо за информацию - я , конечно, выбрал что-то новое прямо отсюда. Я сделал однако экспертиза некоторые технические моменты использования этого сайта , так как я испытала , чтобы обновить сайт много раз до Я мог заставить его загрузить правильно. Я был интересно, если ваш хостинг в порядке ? Не то чтобы я жалуюсь , но медленная загрузка экземпляров раза часто влияют на размещение в Google и может повредить ваш высококачественный результат, если реклама и маркетинг с Adwords. Ну я добавляю эту RSS на мою электронную почту и могут обратить внимание на много больше вашего соответствующий захватывающим содержанием. Убедитесь, что вы обновлять этот раз в ближайшее время .. Желаем Вам удачи!